Saparua - Reisverslag uit Saparua, Indonesië van Johannes en Janneke Berhitu - WaarBenJij.nu Saparua - Reisverslag uit Saparua, Indonesië van Johannes en Janneke Berhitu - WaarBenJij.nu

Saparua

Door: johannesenjanneke

Blijf op de hoogte en volg Johannes en Janneke

18 Juli 2012 | Indonesië, Saparua

Zaterdagochtend om 7.00 werden we door Mena (onze chauffeur) opgehaald om naar de haven van Tulehu te gaan. Om 9.00 uur zou de snelboot naar Saparua vertrekken, maar ons was geadviseerd om al om 8.00 aanwezig te zijn om tickets te kopen. Het was hectisch bij het aan boord gaan, omdat veel mensen bagage/etenswaren bij zich hadden. We hadden gelukkig een kaartje voor een VIP plaats gekocht (bovenin de boot). Onderin was het een grote sauna met op elkaar gedrukte mensen. Toen we aankwamen zijn we met een soort taxibusje naar ons hotel gebracht. Toen we op de kamer kwamen, bleek dat we geen stromend water hadden alleen een Mandi (een bak water met een kommetje om je te wassen). We zouden 4 nachten blijven, maar waren er al snel over uit dat we hier geen 4 nachten moesten zijn. Buiten het hotel was de wekelijkse markt gaande. Het was erg druk. Het hotel ligt in Saparua-stad, de ' hoofdstad' van het eiland. Het centrum bestaat echter maar uit een aantal straatjes vol met ' winkeltjes' en marktkraampjes. ' s Middags zijn we achterop een Ojek (een scooter/motor) naar een strand dichtbij ons hotel gegaan. Hier waren we in het begin helemaal alleen. Het was erg mooi. Aan de overkant zagen we het eiland Nusa Laut liggen. Hier komen de voorouders van Johannes vandaan (aan vaders kant). Toen we van het strand afkwamen zijn we op onderzoek gegaan of er nog andere hotels in de buurt waren. We hadden eerder al in een internet cafe naar verschillende mogelijkheden gekeken, maar niets gevonden. We kwamen uit bij wat wij dachten een soort VVV-kantoor. Dit bleek echter een politiebureau te zijn. Zij wilden ons echter graag helpen. Van bewoners hadden wij een plek doorgekregen in het plaatsje Haria. De politieagenten wilden ons graag helpen en boden aan om ons met de Ojek er naar toe te rijden. De rit duurde ruim een half uur, maar we zagen al veel van de prachtige natuur van Saparua. Helaas was het guest-house dicht (het is hier immers momenteel geen hoogseizoen vanwege de moesson). Vervolgens zijn we teruggereden naar Saparua-stad en de politie bracht ons bij het Perdana-guesthouse. Hier haddden ze gelukkig voldoende kamers (met douche). Op aanraden van de politie zijn we gaan eten bij Eethuis SS. Bijna het enige 'restaurant' in Saparua-stad. (Hier hebben we uiteindelijk alle dagen gegeten en we konden een dag vantevoren bij tante Merie aangeven wat we graag wilden eten.)
De volgende dag hebben we Benteng Duurstede bezocht. Dit ligt pal naast ons hotel en het strand. Het is een fort uit de Koloniale tijd. In 1817 heeft Patimura (die uit Saparua afkomstig was) geprobeerd om het fort in te nemen. Dit is bijna gelukt. Hij vermoordde met zijn handlangers iedereen behalve de jongste zoon van de commandant Van Den Berg. Later is hij echter alsnog gevangen genomen en op Ambon opgehangen. In het vorige verslag schreven we al dat we zijn standbeeld in Ambon-stad bezocht hebben.
De volgende dag hebben we een auto met chauffeur en bijrijder gehuurd om het eiland te bezichtigen. De chauffeur heeft ons de mooiste plekjes van het eiland laten zien. Hij gaf ook telkens een goede uitleg over de cultuur, geschiedenis, natuur etc. We hebben eerst Haria bezocht. Op aanraden van Fred (zwager van Johannes) hebben we een aantal highlights van het dorpje bekeken. Vervolgens zijn we naar het bergdorpje Booi gegaan. Vanuit hier hadden we een prachtig panorma. We konden Nusa Laut heel goed zien. De reis vervolgde naar het pottenbakkersdorpje Ouw. Hier hebben we gezien hoe op natuurlijke wijze potten en andere voorwerpen worden gemaakt, gebakken en gelakt. Dit allemaal met natuurlijke grondstoffen. Hierna zijn we door de sago-bossen van o.a. Mahu gereden. Via Mahu zijn we door verschillende dorpjes naar Itawaka gegaan. Een prachtig havendorpje. Vanuit hier konden we het eiland Seram goed zien liggen. De chauffeur raadde ons ook nog aan om naar het dorpje Kulor te gaan. De weg hier naar toe was prachtig. We reden door het regenwoud en na het dorpje Pia kwamen we geen dorpjes tegen en reden we door onbewoond gebied. Het weer werd echter steeds slechter. Onderweg maakten we nog een stop om een ondergrondse grot te bekijken; ' Seven Princesses Cave. We eindigden bij een heel mooi strand. Voor dit strand liggen prachtige koraalriffen. Wij hadden helaas geen snorkelspullen bij ons en ondertussen begon het ook hard te regenen. Dit weerhield ons er echter niet van om een romantische :-) strandwandeling te maken en te zoeken naar de mooiste schelpen. Op de terugweg moesten we heel voorzichtig rijden vanwege het vele regenwater dat op de weg lag. Het bleef nog de hele avond en nacht doorregenen. De volgende morgen scheen echter de zon! We hebben de hele dag rustig doorgebracht op ons 'prive-strand'. Het water stond erg hoog en er waren hoge golven. We werden letterlijk overvallen door een hoge golf en hebben ternauwernood onze spullen kunnen redden.
Vammorgen vroeg zijn we met de boot van 7.00 uur teruggevaren naar de haven van Tulehu. Helaas regende het weer sinds gisteravond. De zee was vrij onrustig en we waren blij dat we heelhuids aankwamen. Mena bracht ons weer terug naar ons hotel in Ambon-stad.

• 18 Juli 2012 - 11:08

Jolanda:

Moest wel heel hard lachen toen ik jullie laatste reisverslag las. Zag het al helemaal voor me 1 kommetje water om te wassen!!!! en dat 4 dagen lang!Niks voor 'meneer' Johannes.
    Groetjes Jo

• 18 Juli 2012 - 15:37

June:

He hitam bedaki!!!
    Hahaha
    Ziet er heeeel mooi uit,saparua!!
    Nog veel plezier in ambon..
    Dikke kus

• 18 Juli 2012 - 16:08

Ger:

Een strandwandeling in de regen, dat is wel heel speciaal. Zo ook de politie die zorgt voor advies en vervoer!

• 18 Juli 2012 - 20:24

Ingrid :

Wat leuk om zo jullie bijzondere reis mee te kunnen volgen. Het ziet er daar heel mooi uit! Geniet ervan!! groetjes Ingrid

• 19 Juli 2012 - 06:37

Bart:

Hey! Leuk om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben! Erg leuk ook om op bezoek te gaan bij Johannes' familie. Heb je zelf ondertussen ook al wat van de taal geleerd? of moet Joh. elke keer als tolk fungeren? geniet nog van de tijd daar. Maken wij hier nog een romantische boswandeling in de regen...

Gr Bart

• 20 Juli 2012 - 11:27

David & Corinne:

Klinkt goed jullie verhaal op Saparua. Het ziet er prachtig uit.
    Wie weet gaan wij in het najaar er ook naar toe.
    Geniet er nog van op Ambon en straks op Bali.
    Amatoo,

• 22 Juli 2012 - 12:34

Sandra:

Hey avonturiers!
    Klinkt erg mooi al jullie belevenissen daar. Mooie foto's ook.
    En een strandwandeling in de regen... dan moet het toch wel heeeel erg mooi geweest zijn daar!
    Leuk dat wij zo ook een beetje mee mogen genieten. Veel plezier nog!

Lieve groetjes,

Sandra & de bubs

• 23 September 2012 - 14:07

Cor Sopamena:

Hallo Johannes en Janneke,

Jullie kennen mij niet, maar ik zat jullie reisverslag op internet/waar ben jij te lezen en las dat jullie in een hotel in Saparua hebben gelogeerd. Als ik het goed begrijp hadden deze kamers ook een echte douche? Ik zou graag de naam en het adres en de prijzen per nacht enz van dit hotel willen weten. Kunnen jullie dat aan mij mailen

Ik ga tussen 24-12-2012 en 11-01-2013 samen met mijn dochter naar Saparua. Uiteraard om familie te bezoeken in het dorp Paperu, maar ook om het eiland beter te bekijken. Ben in 2009 een paar dagen geweest, maar was te kort.

Al vast bedankt voor jullie reaktie. Leuk om de verhalen te lezen trouwens.

Met vriendelijke groet,

Cor Sopamena