Lombok - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Johannes en Janneke Berhitu - WaarBenJij.nu Lombok - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Johannes en Janneke Berhitu - WaarBenJij.nu

Lombok

Blijf op de hoogte en volg Johannes en Janneke

02 Augustus 2012 | Indonesië, Bali

Na bijna een week in Candidasa (Bali) te zijn geweest, gingen we op weg naar Senggigi in Lombok. Hiervoor hadden we de fastboat geboekt. Deze zou ons in ongeveer anderhalf uur naar Lombok brengen. Je kon ook de veerboot nemen, maar deze zou er 4-6 uur over doen. We hebben geweten dat het een ' fastboat' is. De boot vloog over de golven en kwam vervolgens telkens met een harde klap op het water terug. Lang leve de reistabletjes! We waren blij dat we na anderhalf uur inderdaad in Lombok aankwamen. We werden blij verrast door het resort waar we de komende 4 nachten zouden gaan verblijven. Er bleek een groot zwembad te zijn en het resort lag meteen aan het strand. De aankomstdag en de volgende dag hebben we dan ook heerlijk relaxed doorgebracht. De volgende dag werden we opgehaald door Andre en een chauffeur. Met hen zouden we de komende dagen op excursie gegaan. Andre kon nederlands praten. Dit had hij zichzelf aangeleerd. De eerste excursiedag zou naar het zuiden van Lombok gaan. We wilden echter heel graag in het noorden the Sendang Gile Waterfalls gaan bekijken. Hierdoor werd het oorspronkelijke programma gewijzigd. Onderweg kwamen we veel paard en wagens tegen. Op Lombok worden deze vaak gebruikt. Ze worden Lombok Ferrari genoemd. Op weg naar de watervallen kwamen we door Monkey Forest. In tegenstelling tot op Bali zijn de Makaak aapjes hier nog niet zo brutaal. We konden daardoor rustig uitstappen om de apen te voeren en te bekijken. Onderweg heeft Andre ons veel verteld over het leven op Lombok. Hij gaf onder andere aan dat 50% van de bevolking werkeloos is wat uiteraard grote gevolgen heeft voor de economie en de leefgewoonten van de mensen. Na ongeveer 2 uur rijden kwamen we bij het startpunt aan waar vandaan we de watervallen zouden gaan bekijken. We werden begeleid door een plaatselijke gids. John moest al op 14 jarige leefijd voor het gezin zorgen, omdat zijn moeder overleed en zijn vader al met pensioen was. De tocht naar de eerste waterval was goed te doen. We waren al gewaarschuwd dat de tocht naar de tweede waterval veel moeizamer zou zijn. Dit hebben we geweten. We liepen dwars door de jungle en moesten verschillende hindernissen nemen om de tweede waterval te bereiken. Op een gegeven moment moesten we onze schoenen uitdoen om door een rivier met stroming en grote stenen/rotsblokken de tocht te vervolgen. Uiteindelijk kwamen we dan toch bij de Tiu Kelep waterval aan. Het was echt de moeite waard! Wat een watergeweld kwam er naar beneden. Prachtig om te zien! Janneke wilde de waterval graag van dichtbij bekijken en klauterde nog een stuk verder. Het was ijskoud en er kwam veel nevel van de waterval af, maar het was echt de moeite waard om zo dichtbij te komen.
De volgende dag zijn we naar Gili Air gegaan. Gili Air is een van de dire bekende Gili eilanden voor de kust van Lombok. Het zijn ware paradijsjes. Op deze eilanden mogen geen auto's en andere motorvoertuigen komen. We zijn hier met een vissersbootje naar toe gevaren in ongeveer 20 minuten. We hebben hier eerst heerlijk genoten van het mooie witte strand en de helderblauwe zee. Ook hebben we weer een poging gedaan om te snorkelen. Voor het eiland liggen mooie koraalriffen. Andre, onze gids had flesjes met brood in water meegenomen, zodat we de vissen konden lokken. Dit werkte heel goed (te goed voor Janneke die toch nog wel bang was voor de vissen). Na de lunch hebben we gebruik gemaakt van de Lombok Ferrari om het eiland helemaal rond te rijden. Wandelend zou je er twee uur overdoen. Met de ' Ferrari' hebben we er een half uur over gedaan. Er hing een hele relaxte sfeer over het eiland. Het deed een beetje denken aan de Flower Power tijd. Later op de middag zijn we met de boot teruggevaren en zijn we naar de hoofdstad van Lombok, Mataram, gegaan om naar een winkel te gaan waar ze parels verkopen. Lombok staat bekend om zijn parelvangst. Janneke is hier goed geslaagd! Nadat we in het hotel terugkwamen hebben we nog een heerlijke cocktail in ' the sunken bar' gedronken en vervolgens genoten van een mooie zonsondergang. Dit was onze laatste dag op Lombok en de volgende dag zouden we met de fastboat weer teruggaan naar Bali om onze reis te vervolgen.
Lombok is een mooi eiland en zeker de moeite waard om te bezoeken! Massa-toerisme, zoals in Bali, is hier niet te vinden wat het een bijzonder eiland maakt. Tijdens ons verblijf waren er helemaal weinig toeristen. In ons hotel maar een handvol. Andre vertelde dat dit vooral door de Ramadan komt (in Lombok wonen veel Moslims). Veel toeristen zijn bang gemaakt dat er veel restaurants dicht zouden zijn. Dit was echter helemaal niet het geval en wij hebben hier dan ook geen last van gehad.

Het foto's plaatsen lukt weer. Vanwege vernieuwingen op de site van waarbenjij.nu was dit een hele tijd niet goed mogelijk. Wij hebben bij de verslagen van Ambon Manise en Ambon Manise 2 nog foto's toegevoegd (die eerder weggevallen waren). Ook de foto's bij het verslag van Bali zijn nu toegevoegd.

• 02 Augustus 2012 - 17:34

Maja Van Vice Versa:

Heerlijk vooruitzicht; wij gaan in september ook naar Lombok, even lekker bijtanken!
    Geniet lekker verder, het vliegt voorbij!

• 02 Augustus 2012 - 18:45

Mam:

Ha jullie,
    Ik heb zojuist alle foto's bekeken. ( en natuurlijk het laatste verslag weer gelezen) Wat een prachtige foto's zeg. En als je dan de verhalen leest, dan lijkt het wel of jullie in een droomparadijs zijn terecht gekomen. Ik ben zeer benieuwd om álle verhalen te horen.
    Nog fijne laatste dagen. groetjes en een kus, mam

• 02 Augustus 2012 - 23:43

Sandra:

Ha avonturiers!

Wat een gave foto's zeg, echt heel mooi. Vooral die van de zonsondergang... wouw!
    Jullie zitten daar echt in een hele andere wereld. Zeer speciaal om mee te mogen maken lijkt me.
    En wat leuk dat jullie de onderwaterwereld ook nog een beetje hebben mogen zien. Het lijkt me ook super gaaf daar. Janneke, ik wist niet dat je zo bang bent voor vissen. Ik heb geen idee hoe warm de temperatuur van het water daar is, anders zou je kunnen overwegen om een wetsuit aan te doen (met handschoenen!). Voor je gevoel misschien toch iets meer bescherming(?).
    Geniet nog maar heerlijk van al het moois daar en hopelijk van nog een paar mooie relaxdagen, want voor je het weet zit je weer hier in de dagelijkse drukte!
    Veel plezier nog en lekker genieten!

Groetjes, Sandra & de bubs

• 03 Augustus 2012 - 09:46

3 Aug. 9.45:

We hebben nu alle foto's gezien. Geweldig! wat mooi en uniek om dit allemaal te mogen zien met eigen ogen. Geniet nog een laatste paar dagen en kom heelhuids thuis in een lekker opgeruimd huis.
    groetjes van ons allemaal (Lam, Jo, Femke en Imke)

• 03 Augustus 2012 - 11:57

Irma:

Hoi Johannes en Janneke

Nu we zelf terug zijn van vakantie en de vakantiewas weer gedaan is ;-) maar eens even de tijd genomen om jullie verslagen te lezen en de foto's te bekijken. Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt. Daar kun je nog lang van nagenieten!!! Maar nu eerst nog even genieten van de laatste dagen en dan de terugreis.

Tot gauw! Groetjes Irma

• 06 Augustus 2012 - 10:31

Bart:

Hoi J&J, volgensmij heb ik deze gemist! Maar wat een mooie foto's zeg! Snorkelen op een koraalrif staat mij ook nog bij als een hoogtepunt van onze tijd in Australië. Je zult ook wel balen dat je dat niet op een foto vast kunt leggen. Waren de vissen erg groot? Geniet ze nog, en tot snel! Gr Broertje