Bali Ubud - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Johannes en Janneke Berhitu - WaarBenJij.nu Bali Ubud - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Johannes en Janneke Berhitu - WaarBenJij.nu

Bali Ubud

Blijf op de hoogte en volg Johannes en Janneke

04 Augustus 2012 | Indonesië, Bali

Na weer een heftige boottocht kwamen we op 31 juli aan in Padang Bai op Bali. Ketut (onze chauffeur en gids bij onze excursies vanuit Candidasa) stond ons al op te wachten. We zouden naar Ubud gaan waar we de komende drie nachten zouden verblijven. Ubud is het culturele middelpunt van Bali, maar tegenwoordig ook erg toeristisch. Ubud staat ook bekend om het feit dat het midden tussen de sawa's ligt. Onderweg naar ons resort maakten we eerst een stop bij de waterval van Tegenengan village. Dit keer hebben we de waterval alleen van een afstand bekeken. Even geen survivaltocht dit keer. Vervolgens hebben we geluncht in Ubud met uitzicht op de sawa's. Hier waren ze nu de rijst aan het oogsten. Hierna zijn we op weg gegaan naar ons resort in het plaatsje Sukawati, ongeveer 8 km van Ubud vandaan. Het resort overtrof onzeverwachtingen. Het ligt midden in de natuur, tussen de sawa's. We kregen een villa met een eigen zwembad met daarnaast op het terras een hemelbed (ipv ligbedden). Maar het allermooiste was de buitenbadkamer. Dicht bij het resort ligt een dierentuin waardoor je op de achtergrond regelmatig de geluiden van de dieren kunt horen. Heel bijzonder! Het resort heeft een eigen Spa. Doordat Johannes na de rit met paard en wagen wat last had gekregen van zijn rug hebben we de volgende dag gebruik gemaakt van een traditionele Balinese massage. Toen we op de
massagebank klaarlagen in afwachting van onze masseuses, moest Johannes nog wel even lachen om die reclame waarbij een man door een lelijke, oude vrouw gemasseerd wordt. Dat had hij beter niet kunnen doen...! Na afloop van de 1-uur durende massage stond er een bloemenbad voor ons klaar, vol met rozenblaadjes! Romantiek ten top!:-)
's Middags zijn we naar Ubud gegaan. We hebben eerst gekeken bij een tempel (Pura Taman Kemude Saraswati). Voor deze tempel lag een vijver vol met lotusbloemen. Een stukje verderop lag het koninklijke paleis, Puri Saren. Bij dit paleis hoort de familietempel Pura Pamerajan Sari Cokorda Agung. Ook hier zijn we gaan kijken. We waren eigenlijk net een aantal dagen te laat in Ubud. Op 28 juli was er namelijk een belangrijke crematie
geweest bij deze tempel. In Bali is een crematie een feest. Volgens hun Hindoegeloof wordt het lichaam dan weer teruggegeven aan de aarde. Het komt rgelmatig voor dat iemand eerst wordt begraven en pas later wordt gecremeerd als er voldoende geld voor het feest is. Ook worden vaker meerdere mensen tegelijk gecremeerd. Tijdens ons verblijf in Candidasa hebben wij een aantal keer de voorbereidingen van een crematie gezien. De hele gemeenschap zorgt voor de versieringen e.d. Bij ons verslag van Bali hebben wij een foto geplaatst van een groep mensen die een stier hebben gemaakt. Voor de versieringen wordt vaak gebruik gemaakt van bamboe. In Bali wordt dagelijks sowieso veel tijd besteed aan de godsdienst. Er wordt meerdere keren per dag geofferd voor de Goden. Bijna ieder huis heeft zijn eigen tempel waar offermandjes en wierook te vinden zijn. Ook op de stoep liggen veel offermandjes. De
offermandjes worden gemaakt van bamboe en bevatten o.a. bloemen. Nadat wij bij het paleis en de tempel geweest waren liepen we vanuit de hoofdstraat via een ietwat verborgen zijstraat van nog geen 100 meter zo de sawa's in. Dit contrast was zeer bijzonder. Vanuit de hectiek van de hoofdstraat naar een serene rust tussen de rijstvelden waar bijna geen andere toeristen waren. Nadat we genoten hadden van de rust en natuur zijn we gaan eten bij Ibu Ora. Echt een aanrader. Wij kwamen hier per toeval bij uit en waren net op tijd. Na ons stond er een rij van mensen die hier ook graag wilden eten. Toen we terugkwamen in onze villa hadden we bezoek gekregen van een Gekko. Hij wilde niet weggaan, dus zijn wij maar ergens anders gaan zitten.....
De volgende dag stond een fietstocht op het programma. Onder begeleiding van een gids hebben we de omgeving bekeken. We reden door de sawa's. Op een gegeven moment kwamen we uit bij een learning centre voor agricultuur. Een goed initiatief om mensen te leren hoe ze bepaalde gewassen kunnen verbouwen om zelf in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Hierna zijn we op weg gegaan naar een waterval. Onderweg kwamen we nog langs een school. Hier wilden we uiteraard ook nog even kijken. We werden hartelijk ontvangen door de directeur en een aantal leerkrachten. Het was interessant om te zien en horen hoe het er op de school aan toegaat. De leerkrachten hebben in de lerarenkamer allemaal hun eigen bureau en in het midden staat het bureau van de directeur. De kinderen droegen hier geen uniform, maar waren wel bijna allemaal gekleed in traditionele Balinese kledij. Vervolgens gingen we op weg naar de waterval. We kwamen door prachtige natuur, maar moesten soms ook over zeer drukke wegen. Ook was het linksrijden even wennen. Toen we steeds dichter bij de waterval kwamen kregen we het vermoeden dat het dezelfde waterval was als die we een aantal dagen eerder met Ketut hadden bezocht. Ons vermoeden bleek juist. De gids was echter zo enthousiast dat we maar gedaan hebben of dat we de waterval voor het eerst zagen. Op de terugweg besloten we op een gegeven moment om de gids in te halen. Na een hele tijd drie trappen te fietsen en vervolgens een tijdje niet te trappen, begon deze manier van fietsen ons te irriteren. We kwamen bij een steile afdaling. Om ons heen was mooie natuur te zien, maar helaas hebben we daar geen foto's van.... Johannes vond het veel te leuk om zo hard mogelijk naar beneden te racen:-), maar aangezien hij het fototoestel had... En om nu helemaal terug te klimmen. Na deze steile afdaling stond ons ook een steile klimtocht te wachten (we weten nu in ieder geval wel dat we de Alpen d'Huez niet snel zullen beklimmen). Onze volgende stop was Sukawati Market. We kwamen in een markthal terecht met hele smalle doorgangen en werden telkens aangeklampt om iets te kopen. We waren blij dat we weer buiten stonden. Ook buiten was er markt. Het was mooi om te zien dat zoveel mensen bijna allemaal ongeveer hetzelfde verkopen. Onze laatste stop was een galerie met schilderkunst in Batuan. Mooi om te zien. Ubud en de dorpjes er omheen (zoals Mas, Celuk, Batuan) staan bekend om de schilderkunst, houtbewerking, steenbewerking en zilver- en goudsmederij. Onderweg op de fiets, maar eerder ook al in de auto hadden wij langs de kant van de weg al veel winkels/ateliers gezien met prachtig werk. Helaas mogen we maar 20kg bagage meenemen in het vliegtuig.
Later op de middag zijn we weer naar Ubud gegaan. Eerst zijn we naar de markt gegaan om wat souvenirs te kopen. Het is nodig om flink te onderhandelen. Soms kun je zelfs minder dan de helft betalen en waarschijnlijk wordt er dan nog winst op gemaakt. 's Avonds zijn we naar een traditionele Balinese dansshow geweest. Dit was bijzonder om een keer te zien. De dansers dragen de meest prachtige kostuums en worden live begeleid door een orkest met traditionele instrumenten.
Dit was onze laatste avond in Ubud. We hebben het hier heel erg naar onze zin gehad. De volgende dag zouden we op weg gaan naar onze laatste stop, Seminyak.

• 05 Augustus 2012 - 15:55

Dora:

Hallo,
    Weer jullie mooie reisverslagen gelezen de de prachtige foto,s bekeken..Nog even genieten van jullie laatste week van deze bijzondere reis!
    Groetjes,
    Dora

• 06 Augustus 2012 - 10:04

Bart:

Hey J&J! Wat een mooie reisverslagen maken jullie! En leuk ook dat jullie zo genieten en in de watten worden gelegd. Ik kan er niks aan doen, maar toch heb ik af en toe het idee dat ik het script voor de nieuwe Conimex commercial zit te lezen met al die oosterse termen en namen! Geniet nog van de laatste paar dagen, en tot volgende week!

• 07 Augustus 2012 - 22:57

Miriam:

Hoi Janneke en Johannes,

Wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt...! Wauw, zoveel bijzondere belevenissen.... Heel erg leuk om jullie verhalen te lezen en om de foto's te bekijken! Ik wens jullie een hele goede terugreis!
    Janneke, tot de volgende week weer!

Groetjes,

Miriam