Ambon Manise - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Johannes en Janneke Berhitu - WaarBenJij.nu Ambon Manise - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Johannes en Janneke Berhitu - WaarBenJij.nu

Ambon Manise

Door: johannesenjanneke

Blijf op de hoogte en volg Johannes en Janneke

13 Juli 2012 | Indonesië, Ambon

Vanuit Surabaya zijn we via een tussenstop in Makassar (Sulawesi) naar Ambon gevlogen. Voor Johannes was dit een bijzondere ervaring. Na al die jaren voor de tweede keer weer in het land van herkomst van zijn ouders te komen. We werden opgehaald door tante Wanda en Helfi. Toen we aankwamen was het best goed weer. Er werd gezegd dat het de afgelopen dagen heel veel had geregend omdat het de tijd van de Moesson is. De reis naar Ambon stad was indrukwekkend, omdat het gevolg van de hevige strijd tussen de Moslims en de Christenen (1999-2005) nog heel duidelijk zichtbaar was. Op het eiland zijn dan ook veel millitairen en politie gestationeerd. Als eerste zijn we naar het ouderlijk huis van de vader van Johannes gegaan. Hij had dezelfde naam. Hier hebben we volgens traditie gebeden om te danken dat de reis naar Ambon goed is verlopen en dat het fijn is om de familieleden te ontmoeten. Hierna zijn we naar Batu Gantong, de kampong waar tante Orpa met haar familie woont, gegaan. Tante Orpa is de jongste zus van de vader van Johannes. We werden hartelijk welkom geheten door de hele familie. Het voelde vertrouwd hen (weer) te ontmoeten. Voor Janneke was dit een nieuwe, bijzondere ervaring om mee te maken. Ze moesten wel even wennen aan haar naam. ' s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij restaurant Sari Gurih. Dit restaurant staat bekend om 'Ikan Bakar' (geroosterde vis met speciale ingredienten bewerkt).
De volgende dag kregen we bezoek van June, Frenky en zijn dochter Audra. Later kwam de vrouw van Frenky (Lilly) er ook nog bij. We hebben buiten een aantal uren gezellig zitten kletsen. Audra heeft Engels gestudeerd waardoor ook Janneke aan het gesprek kon deelnemen. Later zijn wij met Audra Ambon stad in gegaan. Zij heeft als bijbaan travel guide in Ambon en heeft ons een aantal highlights van de stad laten zien. Eerst zijn we naar het standbeeld van Pattimura gegaan. Zijn echte naam is Thomas Matulessy. Hij was in de 19e eeuw een vrijheidsstrijder tegen het koloniale bewind van Nederland. Hierna zijn we naar the World Peace Gong gegaan. Dit is in 2009 geopend en symboliseert de vrede tussen de verschillende mensen en geloven. Onderin was een museum waarin op chronologische volgorde foto's werden tentoongesteld over de hevige strijd tussen Christenen en Islamieten, die tussen 1999 en 2005 heeft gewoed op het eiland Ambon. Ook de familie van Johannes heeft hier veel last van gehad en sommigen zijn destijds moeten evacueren naar de bergen. De huidige stad is duidelijk verdeeld in een Islamitisch en Christelijk deel. Dit is ook te zien aan het aantal moskeen en kerken. ' s Avonds zijn we gaan eten bij tante Orpa. Het eten was ontzettend lekker. We werden goed verwend. Het was heel fijn om samen met de familie te eten en te praten. Hier werd regelmatig gememoreerd aan het feit dat Johannes wel erg veel op zijn vader lijkt. Ook werd er veel over Bram gesproken. Van augustus tot januari heeft hij in Jakarta gestudeerd. In die tijd is hij 4 keer naar Ambon gegaan. De hele kampong kent Bram dan ook goed. Telkens werd Johannes als vader van Bram voorgesteld!!
' s Avonds laat werden we verrast door een lichte aardbeving. Op onze etage heerste wat paniek, maar uiteindelijk bleek het mee te vallen.
Vandaag zijn we op pad gegaan met onze prive-chauffeur Mena (petekind van Nona (zus van Johannes) en Audra onze reisleidster. Eerst zijn we naar de opa van Audra gegaan, Bung Bram. Hij was heel verrast en vond het gezellig dat we op bezoek kwamen. Hij heeft bijna aan een stuk door gepraat. Hierna zijn we naar de begraafplaats van Australische soldaten gegaan. Zij zijn hier op Ambon tijdens de tweede wereldoorlog gesneuveld. Vervolgens zijn we naar Waai gegaan. Op weg hier naar toe waren sommige wegen afgesloten vanwege de hevige regenval. Waai is een klein dorpje een aantal kilometers van Ambon stad vandaan en staat bekend om zijn Heilige Alen. Deze alen worden gevoed met rauwe eieren en vis. Alleen dan komen ze tevoorschijn. Verder werd er in de rivier door vrouwen de was gedaan. Kinderen konden hier heerlijk zwemmen en spelen. Ook wordt de beek als badplaats gebruikt.
Hierna zijn we naar Natsepa gegaan. Dit is een strand dat een aantal kilometers van Ambon stad ligt. Het staat bekend om zijn lekker Rujak (spreek uit: roedjak). Dit is een typischs Moluks gerecht waarbij vers fruit gemengd wordt met gemalen pinda's, bruine suiker en nog meer bijzondere ingredienten. Het smaakt heerlijk! Vervolgens zijn we het strand opgelopen. Aan Janneke werd regelmatig gevraagd of men met haar op de foto mocht, omdat zij een echte Belanda is. Toen we terugkwamen bij het hotel hebben we samen met Audra en Mena gezellig wat gedronken. Ook kwamen Frenky, Lilly en hun zoon langs. Onderussen had Audra voor ons een trip naar Saparua geregeld. De komende vier dagen zitten we op het eiland Saparua. Dit is een van de vele Molukse eilanden.

• 13 Juli 2012 - 18:22

Frits En Dionne:

Wat leuk om in Italie aan het Lago Magiore jullie prachtige verhalen te lezen. Verschil moet er zijn toch?
    Fantastisch voor Johannes om zijn familie weer te mogen begroeten. Jullie kunnen de ervaringen nu samen delen. We wensen jullie nog een prachtige tijd. Veel groeten vanuit een zonnig Italie.

• 13 Juli 2012 - 20:43

Dora Vossen:

Jullie verslag gelezen. volgens mij maken jullie een hele bijzondere mooie reis.
    Ben benieuwd naar het vervolg.
    Groetjes en blijf genieten!
    Dora

• 14 Juli 2012 - 09:06

Jolanda:

Zie reactie vorig verslag.

• 14 Juli 2012 - 17:53

Marjente:

Ha Johannes en Janneke,
    Wat een prachtige reis maken jullie ! En wat bijzonder dat Johannes na zoveel jaar zijn familie weer mag ontmoeten. Wat fijn dat jullie dit samen mee mogen maken. Ik wens jullie nog heel veel plezier en heel veel bijzondere indrukken. Geniet ervan ! Liefs Marjente

• 15 Juli 2012 - 10:16

Jolanda:

Heb vanmorgen al jullie reisverslagen gelezen. In een woord geweldig!!!!
    Ben heel benieuwd naar het vervolg.
    Femke gaat ze nu lezen en is heel benieuwd waar ome nani en Janneke zijn. Groetjes van ons allemaal.

• 15 Juli 2012 - 10:37

Femke:

Wow het klinkt allemaal fantastisch! Ik kan niet wachten om nog meer foto's te zien! Ik hoop dat jullie een prettige reis hebben en nog veel plezier!

Groetjes Femke (Maluku)

• 16 Juli 2012 - 18:37

Danielle:

Hoi Johannes en Janneke!!

Wat een super gave reis tot nu toe met gave, mooie foto's!! Geniet er met volle teugen van! Ik kijk uit naar het volgende verslag..

Groetjes Danielle

• 16 Juli 2012 - 18:37

Henny Mitchell:

Hallo Johannes en Janneke,
    Wat hebben jullie al veel gezien. Heel leuk jullie verhalen te lezen en de
    foto's te bekijken.
    Geniet nog van jullie verdere reis.
    Groetjes vanuit een regenachtig Nederland.
    Henny.

• 17 Juli 2012 - 15:07

Marga De Groot:

Vanmiddag samen met Oma alle fotos gekeken. Prachtig!
    Heel veel groetjes van Oma Roosen en Marga