Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Johannes en Janneke Berhitu - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Johannes en Janneke Berhitu - WaarBenJij.nu

Bali

Blijf op de hoogte en volg Johannes en Janneke

28 Juli 2012 | Indonesië, Bali

Op zaterdag 21 juli vlogen we vanuit Ambon, via Makassar en Surabaya, naar Denpasar in Bali. Op het vliegveld stond Podol (de chauffeur) ons al op te wachten in traditionele kledij. Hij bracht ons naar de bungalow in Candidasa waar we 6 nachten zouden verblijven. De eerste twee dagen hebben we heerlijk aan het strand gelegen. De eerste dag aan Panti Puti (het witte strand). Hier waren de golven ontzettend hoog vanwege de harde wind. Hierdoor was het gevaarlijk om de zee in te gaan. Het weer was gelukkig wel heel zonnig. Dat was vergeleken met onze dagen op Ambon een grote vooruitgang!! Op de weg naar dit strand, kwamen we voorbij een plek waar wilde Mankaak aapjes leven. Deze zijn echter erg brutaal en voor de toeristen niet bang.
De volgende dag zijn we naar een ander strand gegaan, waar de golven iets minder hoog zouden zijn; The blue lagoon. We lagen op een verhoogd terras, waardoor we een heel mooi uitzicht over de baai en het smalle zandstrand hadden. Janneke heeft hier ook een poging gewaagd om te snorkelen. De stroming was echter zo sterk dat het niet meeviel om voorbij de (toch nog hoge golven) in de branding te komen. Dit had een aantal spectaculaire koprollen tot gevolg.
De derde dag hadden we een vol programma. Samen met Ketut (onze privechauffeur/gids) zijn we eerst naar de Goa Lawah tempel gegaan waar duizenden vleermuizen in een grot verblijven. Deze worden als heilig beschouwd. Om deze tempel te bezichtigen moesten we een sarong omdoen. Voor Johannes viel het nog niet mee om in een sarong rond te lopen. De eerste stappen op de trap hadden tot gevolg dat hij viel en er een aantal gewonde tenen aan overhield. De Goden waren hem nog niet zo goed gezind! Bij deze tempel kregen we van Ketut ook tekst en uitleg over het hindoeisme op Bali. Vervolgens zijn we naar een koffie- en vruchtenplantage gegaan waar we werden rondgeleid. Van daaruit zijn we gaan lunchen bij Mahagiri in Rendang. Dit restaurant/hotel ligt op een redelijke hoogte en staat bekend om zijn prachtig panorama over de sawa's (rijstvelden). Zelfs de huidige president van Indonesie is hier op bezoek geweest. Van hieruit zou je bij helder weer ook de top van de gunung Agung (de hoogste berg/vulkaan van Bali; 3142 meter hoog) kunnen zien. Helaas was het te bewolkt. De Agung is een heilige berg. Het is een vulkaan die bij de uitbarsting van 1963 heeft gezorgd voor duizenden slachtoffers. Op deze berg ligt ook de belangrijkste tempel/de moedertempelvan Bali; de Besakih tempel. Dit was onze volgende stop. We hebben met een locale gids de tempels bekeken en kregen uitleg over de geschiedenis en de rituelen. Ook hier moesten we onze sarong weer om. Johannes kon zich hierin nu beter verplaatsen.... . Het stond hem erg goed!! We hadden ons iets meer voorgesteld van de tempel. De commercie heeft hier een behoorlijke (s)tempel. Gelukkig waren we hier op voorbereid.
De volgende dag werden we om 9.00 wederom opgehaald door Ketut. Deze dag bracht hij ons eerst naar Ujung Seraya, een waterpaleis uit 1921 en gebouwd door de toenmalige Raja (koning) van Karangasem. In 1979 is dit complex verwoest door een aardbeving. Gelukkig is het nu weer hersteld in de oorspronkelijke staat. Het was de moeite waard om deze tuinen met waterpartijen te bezichtigen. Hierna zijn we naar Amlapura gereden waar we het koningspaleis hebben bezocht. Dit kwam uit de koloniale tijd. De Radja werke samen met het koloniaal bewind, waardoor hij toch aan de macht kon blijven. Aan het paleis waren zowel nederlandse als engelse invloeden te zien. Na al deze culturele bezichtigingen was het tijd om te gaan snorkelen in Amed, een visserdorp waar tegenwoordig vooral veel gedoken en gesnorkeld wordt. (Sandra, deze plek zou geweldig zijn voor jou, we moesten meteen aan jou denken!!). De onderwaterwereld was prachtig om te zien. Heel veel mooie, bijzondere, gekleurde vissen! Janneke overwon haar angst voor vissen zelfs voor even. Op de terugweg naar Candidasa zijn we naar het waterpaleis Tirta Gangga gegaan. Dit is in 1948 gebouwd door de Raja uit die tijd. Hij heeft het Tirta (Heilige water) Gangga (afgeleid van de naam Ganges, Heilige rivier in India) genoemd.
De laatste dag in Candidasa stond een Trekking op het programma. Om 8.00 werden we opgehaald door Ketut en een persoonlijke begeleider/gids om met ons de trektocht te lopen. We startten in Kastala en zouden uitkomen in Tenganan. Het eerste deel van de tocht liep dwars door de sawa's. We waren allebei helemaal onder de indruk van de mooie natuur en omgeving. We zagen de plaatselijke bevolking hard werken voor hun bestaan. De gids legde ons goed uit hoe het proces van planten tot oogsten van de rijst er aan toe gaat. Wat vooral van belang is, is de irrigatie. Het was interessant om te zien hoe dit in zijn werk gaat. Die dag was het een heldere, zonnige dag. Op een gegeven moment konden we dan toch eindelijk de top van Gunung Agung zien. Supermooi!! Vooral het beeld van de sawa's met hoog daarboven de top van deze hoge vulkaan. Nadat we de sawa's verlieten, kwamen we in een klein dorpje aan de rand van het oerwoud. Uiteraard hebben we nog even in de plaatselijke basisschool gekeken. De kinderen hebben hier allemaal een uniform aan.
Vervolgens zijn we door het oerwoud over smalle en onregelmatige paadjes bergaf richting het historische dorp Tenganan gelopen. Hier leven de mensen nog volgens de oude tradities en ceremonies van Bali. De mensen mogen alleen trouwen met iemand die ook uit Tenganan komt, anders worden zij verbannen of moeten zij aan de rand van het dorp wonen. De kinderen wonen niet bij de ouders, maar in groepen bij elkaar. De jongens van de meisjes gescheiden. Ook wordt er in het dorp nog veel handwerk verricht. Na deze trektoch zijn we teruggegaan naar onze bungalow, waar we heerlijk hebben kunnen uitrusten voor onze volgende reis naar Lombok.
In Candidasa hebben we iedere avond heerlijk gegeten. Na alle rijst en mie was het heerlijk om ook weer wat meer westers te kunnen eten. (Harrij, het eten en de entourage van restaurant la Rouge was inderdaad super!)

Het plaatsen van foto's levert momenteel veel problemen op. We hopen dat het ons toch nog gaat lukken!

• 28 Juli 2012 - 21:25

Mieke:

Hey Johannes en Janneke,
    Alweer zo'n fantastisch verslag! Wat een reis en wat een ervaringen.
    Een vakantie om nooit te vergeten lijkt mij.
    Ben wel heel benieuwd naar de foto's....(en naar het volgende verslag:))
    Groetjes Mieke

• 28 Juli 2012 - 23:47

Mena:

Hallo Broertje en Janneke,

Mijn verlangen naar Indonesie en onze tanah tumpa darah Ambon manise wordt met de week
    sterker als ik jullie mooie, interessante reisverslagen lees is het "heimwee", respect .....en hartelijk dank
    dat jullie de tijd voor nemen.

Zeer benieuwd naar de fotos met sarong,

Take care and keep us posted,

Groet en Kusjes, Lisa, Laura, Claudia en Mena

• 29 Juli 2012 - 15:32

Van Frans & Josephine:

Hoi Janneke & Johannes.

Het was een hele kluif om al jullie mooie vehalen te lezen en de prachtige foto's te bekijken.
    Geniet nog maar goed van de tijd die jullie daar nog hebben.
    Vele groetjes:
    Frans & Josephine

• 31 Juli 2012 - 23:52

Van Dora:

Hallo Janneke en Johannes,

Ben erg benieuwd naar de foto's..Johannes in een sarong lijkt me een mooi gezicht!
    Leuk verslag!!
    Geniet ze verder!!