Surabaya en Bromo - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van Johannes en Janneke Berhitu - WaarBenJij.nu Surabaya en Bromo - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van Johannes en Janneke Berhitu - WaarBenJij.nu

Surabaya en Bromo

Door: johannesenjanneke

Blijf op de hoogte en volg Johannes en Janneke

10 Juli 2012 | Indonesië, Surabaya

Allereerst bedankt voor jullie leuke reacties op ons reisforum! Leuk om te lezen!

Surabaya oude stad
Na onze eerste nacht in Surabaya zijn wij het oude stadsgedeelte gaan bekijken. Eerst zijn we naar het House of Sampoerna gegaan. Dit huis uit 1853 is in Nederlands koloniale stijl gebouwd. In 1932 heeft een Chinese Javaan het gekocht om er kreteksigaretten te fabriceren. Dit was de eerste grote fabriek voor deze sigaretten. We hebben een rondleiding gehad in het museum. Hier werd de geschiedenis, maar ook het productieproces door de jaren heen weergegeven. Nog steeds worden de meeste sigaretten met de hand gefabriceerd. Helaas waren wij er op zondag, zodat we de tabakrollers (overwegend vrouwen) niet bezig hebben gezien. Zij kunnen wel 300-500 sigaretten per uur rollen. (Pap, in het museum was ook de allereerste drukpers van Heidelberg te zien. Hier werden de sigarettenhoesjes mee gedrukt). Vervolgens zijn we met de becak ('fietstaxi') naar de Arabische wijk gegaan. Deze fietstocht was een belevenis op zich en we trokken dan ook veel bekijks. We zaten er namelijk met z'n tweeen in. Toen we door de becak-bestuurder afgezet waren in de oude stad, konden we de Arabische wijk eerst niet vinden (dachten we), maar we bleken er al midden doorheen te lopen. We liepen door een marktstraat die uitkwam bij de moskee. Met name Janneke ('belanda') werd ontzettend nagestaard. Johannes stak met kop en schouders uit boven de mensenmenigte. Gezien het feit dat wij niet helemaal gekleed waren volgens de geloofsovertuiging van de Islam, zijn we niet te lang gebleven. Hierna hebben we de Chinese tempel Klenteng Hok Teck Tian bezocht. Deze tempel komt uit de 18e eeuw en is het oudste Chinese heiligdom van Surabaya.

Bromo
' s Avonds hebben we geregeld dat we de volgende dag weggebracht zouden worden naar onze volgende slaapplaats; Bromo Cottages. De reis zou ongeveer 4 uur gaan duren. We hebben er bijna anderhalf uur over gedaan om uit Surabaya te komen. Het verkeer is hier namelijk erg druk en hectisch. Allereerst wordt er links gereden. Men haalt links en rechts in, zelfs over de vluchtstroken. Met claxonneren wordt duidelijk gemaakt of je aan de kant moet gaan of dat je uit moet kijken. Er rijden ontzettend veel motors en scooters rond die de verkeersregels niet zo nauw nemen. Ook zie je vaak kleine kinderen voor- of tussen de ouders inzitten. Het is wel opvallend dat ondanks de drukte en hectiek er weinig ongelukken gebeuren. Het laatste stuk van de autorit klommen we de bergen in. Het weer veranderde en het was mistig en bewolkt. We zouden de volgende ochtend naar de zonsopgang bij de Bromo vulkaan gaan kijken. Door deze bewolking en mist waren we even bang dat we niets zouden gaan zien. In het hotel werden we echter gerustgesteld. Vrijwel iedere dag werd het in de loop van de middag bewolkt, maar was het ' s ochtends helemaal opgeklaard.
Na een week nauwelijks Europeanen ontmoet te hebben, bleken onze buren van de cottage Hagenezen te zijn; Andries en Marina. We besloten om samen met hen de volgende dag een jeep te huren en het Bromo avontuur aan te gaan. ' s Avonds hebben we lekker met hen gegeten. Het was heel gezellig en het werd nog gezelliger toen bleek dat Andries, net als Johannes, fan is van Feyenoord!!
De volgende ochtend zijn we om 3.45 met de jeep vertrokken naar het uitzichtpunt Gunung Penanjakan. We waren echter niet de enige.......! Hier hebben we een overweldigende zonsopgang gezien (we moesten hier voor echter wel een uur wachten). Gelukkig hadden we ons warm aangekleed, want de temperatuur is boven in de bergen een stuk kouder. Vantevoren was aangegeven dat het heel koud zou zijn en dat we jassen en mutsen konden huren/kopen. Dit viel echter reuze mee. Om ons heen zagen we veel dik ingepake Indonesiers met dikke sokken in hun teenslippertjes. Het is moeilijk te beschrijven hoe mooi de zonsopgang was. Drie vulkanen voor je, omgeven met mist en zwaveldamp. Honderden mensen die staan te wachten tot de zon boven de bergen komt. De opwinding die er ontstaat als de zon zich op een gegeven moment laat zien. Bekijk de foto's en probeer er ook van te genieten! Heel sprookjeachtig en echt een aanrader!
Hierna hebben we zo'n 20 minuten over een vrij onbegaanbare weg onze tocht in de jeep vervolgd. Over een reusachtig veld van gestolde lavastromen bereikten we ten slotte de voet van de Bromo vulkaan. Het laatste stuk werden we afgezet door de jeep en moesten we zelf klimmen. Je kon je ook met paarden laten vervoeren, maar dit vonden wij niet nodig. Deze paarden zorgden er echter wel voor dat we in een grote stofwolk liepen. Vanaf de voet van de Bromo moesten we nog 205 treden beklimmen. Deze treden lagen echter vol zand en as, waardoor we blij waren dat we boven bij de kraterrand aankwamen. Wat we hier zagen was heel bijzonder; een diepe krater waarin je tussen de zwaveldampen door soms ook zicht had op een kolkende vloeibare, groene massa. Vanuit hier had je ook een heel mooi uitzicht over de caldeira en de andere vulkanen.
Bij terugkomst bij ons hotel hebben we samen met Andries en Marina heerlijk ontbeten en nagepraat over deze mooie ervaring.
Vervolgens hebben we ons heerlijk kunnen douchen, want we zaten helemaal onder het stof/as. Hierna zijn we opgehaald door onze chaufeur en teruggegaan naar Surabaya.

Surabaya
Weer terug in Surabaya hebben we nog gekeken bij de oude haven. We hebben hier de Buginese schoeners gezien. Dit zijn schepen die vroeger werden gebruikt om kruiden te verschepen. Nu worden ze nog steeds gebruikt om vracht te vervoeren binnen de Indonesische archipel.
Vervolgens hebben we nog Hotel Majapahit bekeken. Dit was in de koloniale periode het beste hotel van de stad. Het heette toen Hotel Oranje. Het was een belangrijke ontmoetingsplaats voor belangrijke koloniale functionarissen, rijke kooplieden, plantage-eigenaars etc. Het gewone volk werd er niet toegelaten. Er stond een bord met 'Verboden voor inlanders en honden'.
Na deze trip had Janneke (maar stiekem ook Johannes) zin in friet. Gelukkig ligt er direct achter ons hotel een KFC!!
Morgenvroeg vertrekken we naar Ambon met het vliegtuig (4 uur vliegen). June heeft vanuit Nederland voor ons gezorgd dat we morgen door de familie opgehaald zullen worden! June, tarima kasi!!
Wordt vervolgd!

• 10 Juli 2012 - 16:22

Marja Roosen:

Hallo allebei,

Wat een ervaring en wat is het daar mooi !! Ik zou er haast zelf een keer van op vakantie gaan ondanks mijn heimwee !! Mooi zeg !!!

Lieve groetjes, tante Marja en Oom gerard

• 10 Juli 2012 - 16:36

David & Corinne:

Hey broer & Jan,

Wat een belevenis. Heel leuk om te lezen hoe het jullie daar vergaat.
    Het verkeer is heel herkenbaar voor ons: denk maar aan de miljoenenstad Jakarta waar als het je tegenzit, wat vaak voorkomt, urenlang in de file staat.
    Ook het links en rechts inhalen en uiteraard het getoeter: verstand op nul.. Dan kom je ook heel ver!
    Een goede en fijne vlucht naar Ambon.
    Wil je aan de families van ons de hartelijke groeten doen?
    Doe ook aan Ricky Rusfendi, manager at Swiss Bel de groeten. Zeg maar dat ik hem nog bel over de boeking.
    Take care en geniet van jullie verblijf op Ambon.

• 10 Juli 2012 - 17:29

Daan&Els&de Girlzz:

Jullie zijn goed bezig zeg !! Ziet er allemaal prachtig uit. We volgen jullie natuurlijk graag de komende weken bij jullie avonturen ; geniet er in elk geval van ! X - Daan&Els&girlz

• 10 Juli 2012 - 18:55

Willie Gielen:

Wat een geweldige ervaringen! Geniet er nog maar lekker van!
    Groetjes Willie

• 10 Juli 2012 - 19:06

Lotte:

Wauw! Wat een mooi verhaal en prachtige foto's... Wat hebben jullie al veel dingen gedaan en gezien... En jullie zijn nog maar een weekje onderweg! Kan niet wachten tot jullie volgende reisverslag ;)... Blijf genieten!! Veel plezier!! Xxx

• 10 Juli 2012 - 20:32

Wendy:

Bromo: kan me nog herinneren hoe koud het was (wij waren niet warm genoeg aangekleed!!) Maar vooral hoe prachtig het was... Onvergetelijk
    Heel veel plezier op Ambon!
    Groetjes Wendy

• 10 Juli 2012 - 21:11

Irma:

Hallo daar saampjes
    Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken! Heel veel plezier nog verder en geniet ervan!
    Groetjes Irma en Geert

• 10 Juli 2012 - 21:36

Lucina:

Leuk om te lezen! Wij hebben ook overnacht bij de Bromo cottages. De foto's van Bromo zijn herkenbaar.
    Alvast een goede vlucht naar Ambon.

• 11 Juli 2012 - 07:56

June:

Super leuk om jullie reisverslag te lezen en te volgen!! Heel veel plezier in ambon.. Hoop dat jullie een goede vlucht hebben gehad en dat ze jullie op tijd hebben opgehaald van het vliegveld! ;) (maar dat zal wel met tante wan, de planner)
    Groetjes aan all the family daar..
    Dikke kus

• 11 Juli 2012 - 12:24

Dorina:

Hey,

gaaf hè!! Ik ben helemaal jaloers op jullie en jullie mooie reisverhalen! Geniet er van, want het gaat zó snel!! Veel foto's maken ook, zodat je nog heel lang na kunt genieten!!

lieve groetjes Dorina en de rest

• 11 Juli 2012 - 18:49

Pap En Mam:

ha janneke en johannes. wat leuk om weer jullie verhalen te lezen en de werkelijk prachtige foto's te bekijken. Heb inmiddels gelzen dat jullie goed bij de familie van johannes zijn gearriveerd. nogmaals geniet met volle teugen, dan kunnen jullie ons ook veel vertellen bij terugkomst.
    groetjes en dikke kus van pap en mam.

• 12 Juli 2012 - 12:20

Jeranimo:

Hi oompie & Janneke

Zoals ik het lees een hele leuke ervaring! Geniet ervan! Herkenbaar? Ja alleen van de TV en verhalen;) See you, alvast een goede reis naar Maluku! Greetings!

• 12 Juli 2012 - 20:40

Natalie:

Wauw, wauw, wauw!!! Geniet van deze onvergetelijke reis!

• 13 Juli 2012 - 10:02

Ger:

Wat een fantastische reiservaringen! Groeten vanuit een regenachtig Nederland.
    Maken jullie ook portretfoto's van markante personen?
    Ben benieuwd naar wat verder komen gaat.

• 13 Juli 2012 - 19:24

Mieke:

Wat een reis!!! Leuk om mee te genieten door de verhalen en de foto's. Veel plezier en tot het volgende verslag:)

• 14 Juli 2012 - 09:04

Jolanda:

WOUW, het heeft even wat moeite gekost om jullie te vinden. (Doortje lukte het niet, maar nu wel hoop ik!!! Blond he)
    Ik ga op mijn gemak alles doorlezen maar heb al wel foto's gezien. Prachtig gewoon, ben wel een beetje jaloers hoor. Geniet en tot een volgend reisverslag. Knap hoor Johannes, al dat getyp (of was het Janneke??) XXXXXX Jo

• 16 Juli 2012 - 14:20

Maja:

Prachtige foto's ! Jullie beleven een groot avontuur!